Betekenisvolle branding gaat niet over jou

Egocentrisch

Jezelf in de schijnwerpers zetten is hot in branding land. Je wordt omver geblazen met hypes als Personal branding, Corporate Storytelling of identiteitsmarketing. In de hang naar authenticiteit en onderscheidend vermogen is het vertellen over wie je bent, je kernwaarden en jouw beweegredenen het devies. “People don’t buy what you do; they buy why you do it” (Simon Sinek). En daarbij komt men uiteraard altijd weer met het aansprekende voorbeeld van Apple en haar legendarische oprichter Steve Jobs.

Eenrichtingsverkeer

Gelukkig gooit er zo nu en dan eens iemand een steentje in de grote vijver van zelfgenoegzaamheid. David Berkowitz, CMO van Manhattan branding consultancy MRY, kwam als eerste met de term Storymaking. In zijn visie is Storytelling, zoals de meeste merken het gebruiken, eenrichtingsverkeer. Een soort monologen met potentiële klanten. Volgens hem moeten klantverhalen, Real-life ervaringen met je merk, centraal staan in je (personal) branding strategie. Daarbij komt dat de werkelijke waarde van Corporate of Personal Storytelling ook erg betrekkelijk is. Wees eerlijk, ken jij het verhaal van Apple, Steve Jobs en haar kernwaarden? En vertel je dat echt door aan anderen? Of deel je regelmatig jouw persoonlijke ervaringen met en dankzij je nieuwste iPhone? Zo werkt dat ook voor jouw bedrijf en merk. Het is bijvoorbeeld heel fijn om te weten dat jullie familiebedrijf in Elektrotechniek in 1900 is opgericht met 2 broers met veel passie voor techniek. En dat jullie hechten aan integriteit en kwaliteit. Veel relevanter voor mij, als (potentiële) klant, is hoe jij mij met jouw oplossingen helpt aan een prettige inrichting van mijn kantoor.

Klantbetekenis centraal

Dergelijke klantervaringen en -verhalen zouden dan ook centraal moeten staan in je branding strategie. Als je voor veel mensen echt relevant bent geworden in hun leven, raakt men vanzelf geïnteresseerd in jouw eigen verhaal. Je bent wat je doet. Je brandingstrategie zou dan ook in essentie moeten gaan over het faciliteren, verzamelen, creëren en uitdragen van fantastische klant- en gebruikersverhalen. Zoals voormalig CMO van Adidas, Herman Deininger, mooi zei:

 

“een merk geeft kleur aan onze persoonlijkheid, onze verhalen, onze waarden en – in hun diepste essentie – aan onze identiteit. En daarom geven slimme merken mensen iets om mee te kleuren.”

 

Een goed voorbeeld van dit letterlijk ‘mee laten kleuren’ zie je in dit filmpje van Nivea: https://www.youtube.com/watch?v=AnUIod4tX98. Iets dergelijks is gelukkig ook voor elk midden en klein bedrijf (financieel) haalbaar.

Deze publicatie is ook te vinden op:

rene 2018-08-20T11:12:45+00:00