Merketing journal

Merketing Academy/bibliotheek

In deze Merketing journal delen wij regelmatig onze visie en ervaringen rondom het bouwen van merken.

Je Merkpositionering is de Guardian Angel van je business

In tijden van hyperconcurrentie fungeert je merkpositionering als beschermheer/dame, die waakt over de (potentiële) klantvoorkeur & klantloyaliteit voor jouw business. Maar die Guardian Angel komt er niet vanzelf! Het vereist dagelijkse voeding en inspanning om...

Lees meer

Merkwaardig onderscheiden begint op C-level

7 kernactiviteiten voor merkleiders op directieniveau Merk in hart van je organisatie Als je je als organisatie in een competitieve arbeids- & opdrachtgevermarkt blijvend wilt onderscheiden, vervult het bedrijfsmerk een cruciale rol. Alles voor een glimlach,...

Lees meer

50% van je medewerkers zijn ‘quiet quitters’

“Medewerkers nemen geen initiatief, sluiten niet aan bij borrels of trainingen en steken niet hun vinger op als er iets extra's nodig is. Mensen zijn mentaal uitgecheckt.” Wat kenmerken van 'quiet quitters', die Thijs Westerink, general...

Lees meer

Concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt door brand empowerment

Maak medewerkers eigenaar van het merk, zodat de arbeidsmarkt het merkt Onderscheiden als bedrijfsmerk op de arbeidsmarkt is de nieuwe ‘licence to operate’ Het belang van een sterk bedrijfsmerk in een competitieve opdrachtgeversmarkt is algemeen bekend. Als je wilt...

Lees meer

Copiatek, een te mooi verhaal om niet te delen!

Afgelopen week was ik op bezoek bij een bijzondere sociale onderneming; Copiatek. Zij halen in heel Nederland bij bedrijven, gemeenten, instellingen en scholen afgeschreven ICT-apparatuur op, knappen die op en leveren die tegen gereduceerd tarief aan maatschappelijke...

Lees meer

MKB laat goud door de vingers glippen

Onderzoek Midden en kleinbedrijven (MKB) laten enorme kansen liggen om zich te onderscheiden. Dat is verbazingwekkend omdat je bij een terugtredende economie het tegendeel zou verwachten. Zo blijkt uit het onderzoek naar merkoriëntatie binnen het MKB, uitgevoerd door...

Lees meer

Flexibele krachten maken je merk sterker

Een sterk merk vergroot de aantrekkingskracht richting klant. Een merk bouwen kost echter veel tijd, want je medewerkers moeten de belofte van je merk kunnen waarmaken. Door de inzet van flexwerkers kan dit proces worden gestimuleerd en versneld. Om te beginnen moet...

Lees meer

Bedrijfsmerken managen is investeren in mentaal kapitaal

Je merk is je toekomstig kapitaal Hoe de markt je bedrijf waarneemt, is van onschatbare waarde voor de business van morgen. Een helder, aantrekkelijk en onderscheidend beeld bepaalt de werkelijke waarde van je bedrijfsmerk. Een sterk merk zorgt namelijk ook voor een...

Lees meer

Je bedrijf als Merkwaardige arena

Het leveren van kwaliteit staat hoog op elke agenda. Vanuit merkoptiek ook erg belangrijk want de perceptie van consistente kwaliteit is een harde eis voor een sterk merk. Als het gaat over competentie management wordt kwaliteit gangbaar vertaald als voldoen aan een...

Lees meer

Mind your Pay-off gap!

Staan de heisessies met het MT voor komend jaar al in de agenda? Dan is het bedenken van een nieuwe Pay-off of slogan waarschijnlijk ook een agendapunt. En je bent niet de enige. Een sterke Pay-off kan een bedrijf namelijk een flinke boost geven. Extern en intern....

Lees meer

Merkoriëntatie monitoren vereist merkinhoudelijke blik

Steeds meer organisaties realiseren zich dat het bouwen van een sterk merk geen sprint maar een marathon is. Het vergt een lange adem om een mentale voorkeurspositie bij de doelgroep te verdienen en te behouden. Dat organisaties hier toch fors op inzetten komt omdat...

Lees meer

Merkgerichtheid versus Klantgerichtheid

Tijdens mijn recente workshop over merkpositionering kwam de vraag op waarin het wezenlijke verschil zit tussen merkgerichtheid en klantgerichtheid. Een belangrijk, maar tevens weinig beschreven verschil. Vandaar dat ik mijn visie daarop ook aan het digitale papier...

Lees meer

Medewerkers je merk laten uitstralen

Brand boosts your business Een sterk merk kan voor structureel meer winst zorgen, hogere marges en loyalere klanten (return on branding). De belangrijkste factor die bepalend is voor het langetermijn succes van een merk is echter het gedrag van medewerkers. In diverse...

Lees meer

Zo activeer je ‘Grass Roots’ Marketing

Grassroots is een beweging van onderaf in plaats van bovenaf. De man van de straat, of medewerker, laat zelf zijn stem horen. Wat moet je daar als marketeer mee?  Bij grassroots (graswortels) ontwikkelen medewerkers in plaats van beleidsmakers initiatieven en nemen...

Lees meer

Flexibele krachten maken je merk sterker

Een sterk merk vergroot de aantrekkingskracht richting klant. Een merk bouwen kost echter veel tijd, want je medewerkers moeten de belofte van je merk kunnen waarmaken. Door de inzet van flexwerkers kan dit proces worden gestimuleerd en versneld. Gouden criteria Om te...

Lees meer

Merketing® strategie de basis

Groeien door het operationaliseren van je merk

E-book waarin de methodiek wordt beschreven om je bedrijfsmerk te operationaliseren binnen je commerciële strategieën en processen.