Maak van je bedrijf een Merkwaardige arena

Kwaliteit managen is je license to operate

Kwaliteitsmanagement staat hoog op de dagelijkse agenda van elke onderneming. Geheel logisch want de externe perceptie van consistente kwaliteit is een harde eis voor een betrouwbare reputatie. Het is je ‘license to operate’ binnen jouw branche. In de praktijk vertaalt deze ambitie zich concreet in het vaststellen van een hoge kwaliteitsnorm en het trainen (competentiemanagement) en faciliteren van medewerkers om aan deze vereiste norm te voldoen.

Onderscheidende ‘game changing’ competenties

Onderscheidende, verleidende merken gaan echter een stap verder als het gaat om competentie management. Hun wenkend perspectief is niet het voldoen aan een hoge kwaliteitsnorm, maar het leveren van een unieke merkbeleving. Kwaliteit is daarin ‘slechts’ een hygiëne factor.

Merken als NIKE (voor de consument) en Accenture (voor de zakelijke klant) staan in essentie voor dezelfde waarde: Winnen. Zij dagen je als klant uit om alles eruit te halen wat er in zit. Just do it! High performance.Delivered. Deze merken gebruiken de externe merkbelofte ook slim als hefboom voor onderscheidend competentie management. Accenture formuleert haar interne ambitie bijvoorbeeld als “klanten in staat stellen om high-performance businesses’ te worden. Nike gebruikt het interne motto “there’s no finish line for the corporate athlete”.

Concreet verschuift daardoor de focus voor bovenstaande merken naar het ontwikkelen van onderscheidende ‘game changing’ competenties. Denk dan bijvoorbeeld aan kwaliteiten als agile en disruptive kunnen werken of cijfermatig en empathisch inzicht kunnen combineren.

Deze merkleiders blinken uit in het krachtig verbinden van een onderscheidend extern en intern perspectief (brand alignment). Zo zetten zij zelf de nieuwe kwaliteitsnorm. En niet geheel onbelangrijk, daarmee maakt het ze ook tot uitdagende en boeiende arena’s voor (aanstormend) talent!

 

Meer inzicht in jouw ‘game changing’  kansen ontdek je met de Merkmeetlat

Guido David 2018-08-20T10:39:00+00:00