Merkgerichtheid versus Klantgerichtheid

Tijdens mijn recente workshop over merkpositionering kwam de vraag op waarin het wezenlijke verschil zit tussen merkgerichtheid en klantgerichtheid. Een belangrijk, maar tevens weinig beschreven verschil. Vandaar dat ik mijn visie daarop ook aan het digitale papier toevertrouw.

 

Klantgerichtheid

Steeds meer organisaties zetten de klant en zijn/haar behoeften centraal binnen hun bedrijfsvoering. Op zichzelf is deze ‘gerichtheid’ een prima beweging, want je klanten vormen je bestaansrecht. Zonder externe toegevoegde waarde ben je als organisatie waardeloos. En door dicht op je klant te zitten, kun je tevens sneller en beter inspringen op (veranderende) behoeften in de markt. Er kleeft echter één groot risico aan het (al te) centraal stellen en meebewegen met je klant: je wordt onherkenbaar en daarmee inwisselbaar. Je verliest je ruggengraat. Zoals Jules Deelder dat mooi uitdrukte:

“Zonder standpunt, staat men nergens!”

 

Merkgerichtheid

Merkgerichte organisaties zetten hun merk(positionering) centraal. De gewenste mentale positie die zij willen innemen bij hun (potentiële) klant. Deze positie is zowel gebaseerd op de behoeften van de klant, als op het unieke DNA van de eigen organisatie. Je handelingsperspectief wordt het leveren van UNIEKE toegevoegde waarde. Dat betekent in de praktijk dat je nog altijd dicht op de huid van je klant zit om in te kunnen spelen op (veranderende) behoeften. Echter, je maakt een andere afweging. “Kan ik hier merk-waardig op inspelen?”, wordt de vraag. Zo ja, dan versterk je daarmee niet alleen je korte termijn marktpositie maar ook je lange termijn merk- en concurrentiepositie. Zo nee, dan durf je ook een keer nee te zeggen en behoud je jpuw focus op merkwaardige activiteiten en een herkenbaar profiel. Kortom, je staat te allen tijde in de startblokken, maar je schiet er pas uit als je echt het verschil kunt maken! Om Jules Deelder nog maar eens aan te halen:

“Als je de beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan!”

 

Meer weten over merkgerichtheid? Vraag dan gratis het E-book ‘Merketing strategie’ aan.

Guido David 2018-08-20T10:40:06+00:00