Nieuws

Merkgerichtheid versus Klantgerichtheid

Guido David 2018-05-17T20:16:03+00:00

Tijdens mijn recente workshop over merkpositionering kwam de vraag op waarin het wezenlijke verschil zit tussen merkgerichtheid en klantgerichtheid. Een belangrijk, maar tevens weinig beschreven verschil. Vandaar dat ik mijn visie daarop ook aan het digitale papier toevertrouw.   Klantgerichtheid Steeds meer organisaties zetten de klant en zijn/haar behoeften centraal binnen hun bedrijfsvoering. Op zichzelf [...]

Merkgerichtheid versus Klantgerichtheid Guido David 2018-05-17T20:16:03+00:00

Liever braaf dan ‘brave’?

rene 2018-01-09T11:31:26+00:00

Soms vallen er wat puzzelstukjes in elkaar en dat kun je weer ten goede delen en wellicht keren. Recente onderzoeken (o.a. van Gallup) laten zien dat geringe werknemersbetrokkenheid wereldwijd een probleem is en in Nederland zelfs schokkend. Van de Nederlandse werknemers is slechts 9% betrokken, 80% niet betrokken en 11% actief niet betrokken. Om de [...]

Liever braaf dan ‘brave’? rene 2018-01-09T11:31:26+00:00

Bedrijfsmerken managen is investeren in keihard kapitaal

rene 2018-01-09T11:43:23+00:00

Hoe de markt je bedrijf waarneemt, search is van onschatbare waarde voor de business van morgen. Een helder, aantrekkelijk en onderscheidend beeld bepaalt de werkelijke waarde van je bedrijfsmerk. Een sterk merk zorgt namelijk ook voor een emotionele voorkeurspositie bij toekomstige klanten en potentiële investeerders. Alles wat je in woord en daad uitdraagt, versterkt of verzwakt dit [...]

Bedrijfsmerken managen is investeren in keihard kapitaal rene 2018-01-09T11:43:23+00:00

Economische Profileringstrategie Rotterdam

rene 2018-01-09T11:46:28+00:00

Op 23 april 2015 heeft Merketingvisie op de ssRotterdam meegedacht over de economische profileringstrategie van onze mooie ondernemersstad Rotterdam. Dit op initiatief van o.a. Rotterdam Partners. Deze economische profileringstrategie is een doorvertaling van de nieuwe positionering van de stad, 'Make it happen', naar het bedrijfsleven. Rotterdam wil zich hiermee nationaal en internationaal beter gaan profileren. 'Make [...]

Economische Profileringstrategie Rotterdam rene 2018-01-09T11:46:28+00:00

V&D kiest niet en is daarom de verliezer

rene 2018-01-11T10:24:29+00:00

Met hangen en wurgen is het einde van V&D voorlopig afgewend. De problemen worden niet alleen veroorzaakt door de moeilijke economische omstandigheden, maar ook door het gebrek aan positioneringsstrategie en lef. In 1887 begon V&D haar eerste filiaal met een heldere propositie: 'Lage prijzen, contant betalen'. De winkel was van alle gemakken voorzien en had [...]

V&D kiest niet en is daarom de verliezer rene 2018-01-11T10:24:29+00:00

Betekenisvolle branding gaat niet over jou

rene 2018-01-11T10:25:21+00:00

Jezelf in de schijnwerpers zetten is hot in branding land. Je wordt omver geblazen met hypes als Personal branding, Corporate Storytelling of identiteitsmarketing. In de hang naar authenticiteit en onderscheidend vermogen is het vertellen over wie je bent, je kernwaarden en jouw beweegredenen het devies. “People don’t buy what you do; they buy why you [...]

Betekenisvolle branding gaat niet over jou rene 2018-01-11T10:25:21+00:00

Spreek met Merketing de taal van uw nieuwe doelgroep

rene 2018-01-11T10:26:14+00:00

Ik hoorde laatst dat de koptelefoons die wij nu kennen, oorspronkelijk een andere functie hadden. De Chinezen wilden muziek kunnen luisteren zonder dat anderen daar last van hadden. Toen is de koptelefoon ontwikkeld. Het was een groot succes, en werd later ook in Europa geïntroduceerd. In Europa maakte het men niet uit dat anderen last [...]

Spreek met Merketing de taal van uw nieuwe doelgroep rene 2018-01-11T10:26:14+00:00

Positioneren in de piranha economie

rene 2018-01-09T11:58:07+00:00

Merketingvisie wordt regelmatig gevraagd bij klanten en partners om onze visie los te laten op zaken die van belang zijn voor ondernemers. Hieronder zie je een korte vastlegging van een borrel bij FinTouch. Met als thema positioneren in de piranha economie. https://www.youtube.com/watch?v=DUjC4t-URRM Wil je Merketingvisie ook uitnodigen om te spreken op een van je evenementen schroom [...]

Positioneren in de piranha economie rene 2018-01-09T11:58:07+00:00

Café Dizzy pakt door

rene 2018-01-11T10:27:03+00:00

Guido David is als merkexpert geïnterviewd over zijn visie op het merk Dizzy door RTV Rijnmond. Voor het interview zie: https://www.youtube.com/watch?v=CtstZdwTVLc Het artikel over de doorstart van Café Dizzy is te lezen op: https://www.rijnmond.nl/nieuws/107225/Jazzcafe-Dizzy-gaat-weer-open  

Café Dizzy pakt door rene 2018-01-11T10:27:03+00:00

Locatiebelang vastgoed wordt overschat

rene 2018-01-09T12:16:17+00:00

Het belang van "locatie, locatie, locatie" wordt in de vastgoedmarkt zwaar overschat. Het suggereert namelijk dat de ligging van het onroerend goed de belangrijkste factor is om in de verhuur van leegstaande kantoorgebouwen op een goede locatie succesvol te zijn. Het belang van locatie is zeker aanwezig, maar moet wel in het juiste perspectief geplaatst [...]

Locatiebelang vastgoed wordt overschat rene 2018-01-09T12:16:17+00:00